Artykuł sponsorowany
Jakie napędy stosowane są w wózkach inwalidzkich?
Wózki inwalidzkie to niezastąpione narzędzie dla osób z ograniczoną mobilnością, pozwalające im na samodzielne poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności. Wraz z postępem technologicznym, coraz więcej innowacyjnych rozwiązań pojawia się na rynku, oferując użytkownikom różnorodne napędy do wózków inwalidzkich. W poniższym artykule przedstawiamy cztery najpopularniejsze rodzaje napędów stosowanych w wózkach inwalidzkich oraz ich zalety i wady.
Napęd elektryczny - wygoda i niezależność
Napęd elektryczny to coraz popularniejsza alternatywa dla napędu ręcznego, zwłaszcza wśród osób starszych lub z większymi ograniczeniami ruchowymi. Wózki z napędem elektrycznym wyposażone są w silnik, akumulator oraz sterownik, który pozwala na płynne i precyzyjne sterowanie wózkiem. Dzięki temu użytkownik może poruszać się szybciej i bez większego wysiłku, co zwiększa jego samodzielność i komfort życia. Wady tego rozwiązania to większa masa wózka oraz konieczność regularnego ładowania akumulatora. Ponadto, wózki elektryczne są zazwyczaj droższe od ręcznych.
Napęd hybrydowy - łączenie zalet obu technologii
Napęd hybrydowy to połączenie napędu ręcznego i elektrycznego, oferujące użytkownikowi możliwość korzystania z obu rodzajów napędów w zależności od potrzeb i sytuacji. Wózek z napędem hybrydowym może być używany jako wózek ręczny, gdy akumulator jest rozładowany lub gdy użytkownik chce zaoszczędzić energię elektryczną. W przypadku potrzeby większej siły napędowej, na przykład podczas wspinania się na wzniesienie, można włączyć napęd elektryczny. Rozwiązanie to łączy zalety obu technologii, ale może być cięższe i droższe od wózków z pojedynczym napędem.
Napęd z asystą - wsparcie dla osób z częściową sprawnością
Kolejnym napędem do wózków inwalidzkich jest napęd z asystą. To innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na wspomaganie siły użytkownika podczas poruszania się wózkiem ręcznym. System ten działa na zasadzie współpracy z użytkownikiem - im większy wysiłek włoży użytkownik w kręcenie kołami, tym większe wsparcie dostarcza napęd z asystą. Dzięki temu osoby z ograniczoną siłą mięśni mogą poruszać się samodzielnie, jednocześnie angażując swoje mięśnie i stawy w ruch. Wadą tego rozwiązania jest wyższa cena oraz konieczność posiadania specjalistycznego sprzętu do montażu i serwisowania systemu asysty.